Pengaruh dan Sumbangan Haji Mat Litar dalam Pengajaran Qiraat Warsy di Terengganu [The Influence and Contribution of Haji Mat Litar in Teaching Qiraat Warsy in Terengganu]

Authors

  • Nor Hafizi Yusof Universiti Sultan Zainal Abidin
  • Nur Aina Nabilah Ahmad Aiman Universiti Sultan Zainal Abidin
  • Felza Zulhibri Abdul Hamid Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Kampus Kuantan
  • Muhamad Fadlly Ismail Universiti Islam Pahang Sultan Ahmad Shah (UNIPSAS)

Keywords:

Mat Litar, Warsy, Qiraat, Terengganu

Abstract

Pada peringkat awal pengetahuan dan pendedahan Ilmu Qiraat dalam kalangan masyarakat di Malaysia umumnya dan di Terengganu khususnya bermula agak perlahan berbanding dengan ilmu-ilmu agama yang lain. Tambahan pula disiplin ilmu ini kurang diberi perhatian yang sewajarnya oleh kebanyakan masyarakat Islam. Pembelajaran ilmu qiraat hanya tertumpu kepada pelajar-pelajar yang mengambil bidang al-Quran di Mahad Tahfiz dan Universiti sahaja. Sesiapa yang membaca al-Quran dengan riwayat yang berbeza selain daripada riwayat Hafs masih dianggap salah dan tidak menepati bacaan al-Quran yang sahih. Justeru, artikel ini bertujuan mengetengahkah ketokohan Haji Mat Litar dan murid-muridnya yang masyhur dalam pengajaran qiraat Warsy menerusi paparan latar belakang mereka dan sumbangan yang diberikan bidang bacaan al-Quran khususnya qiraat Warsy. Kajian ini merupakan kajian kualitatif yang dilakukan menerusi temu bual dan rujukan dokumentasi. Selain membuat kaedah temu bual, pengkaji turut membuat pemerhatian di tempat pengajaran dan pembelajaran bagi qiraat tersebut. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat pengaruh dan sumbangan yang jelas daripada tokoh-tokoh bacaan Imam Warsy dalam memartabatkan Ilmu Qiraat kepada masyarakat Islam di sekitar Terengganu. Hal ini dapat dikesan terutamanya dalam melahirkan ramai daripada kalangan masyarakat yang mahir dan celik al-Quran serta hebat dalam Ilmu Qiraat. Selain itu, sumbangan dan pengaruh mereka dapat dilihat dengan penubuhan Persatuan Qurra’ di Terengganu dan kelas-kelas pengajian al-Quran khusus dalam bidang qiraat yang kekal sehingga kini. Kajian ini banyak memberi implikasi kepada masyarakat Islam melalui teori dan praktikal dalam menyebarkan dan memperluaskan ilmu dalam bidang ini.

In the early stage, the exposure to the Knowledge of Qiraat among the community in Malaysia in general and particularly in Terengganu, started quite slowly compared to another religious knowledge. In addition, this knowledge discipline is not given the attention it deserves by most of the Muslim community. Learning the knowledge of recitation only focuses on students who take the Qur'an in Mahad Tahfiz and University. Anyone who recites the Quran with a different narration other than Hafs narration is still considered wrong and does not conform to the authentic recitation of the Quran. Therefore, this article aims to highlight the prominence of Haji Mat Lintar and his famous students in teaching qiraat Warsy through the presentation of their background and the contribution made in the field of al-Quran narration, especially qiraat Warsy. This is a qualitative study conducted through interviews and documentation references. In addition to making interviews, the researchers also made observations in the teaching and learning location for the qiraat. The study results show a clear influence and contribution from the scholars of Imam Warsy narration in promoting the Knowledge of Qiraat to the Muslim community around Terengganu. This can be seen especially in the number of people within the community who are skilled and literate in the Quran recitation and prominent in the Knowledge of Qiraat. In addition, their contribution and influence can be seen with the establishment of the Qurra’ Association in Terengganu and special Quran classes in the field of qiraat that remain until now. This study has many implications for the Muslim community through theory and practice in spreading and expanding knowledge in this field.

Published

2023-03-22