Menyangkal Dakwaan Syi’ah Kontemporari terhadap Hadith Sahih al-Bukhari Berkenaan dengan Wanita Pendek Akal [Refuting The Allegation by The Contemporary Shi’ite on a Hadith in The Sahih al-Bukhari Pertaining to Short-Sightedness of Women]

Authors

  • Muhamad Aidil Zali Universiti Pendidikan Sultan Idris
  • Mohd Nor Adli Osman Universiti Pendidikan Sultan Idris

Keywords:

Sahih al-Bukhari, Syiah, Pendek Akal, Wanita, Lelaki Shi’ite, Short-sightedness, women, men

Abstract

Kitab Sahih al-Bukhari adalah kitab hadith yang menghimpunkan kesemuanya hadith yang sahih. Justeru kedudukan Sahih al-Bukhari adalah yang paling tinggi berbanding kitab hadith yang lain. Namun begitu, golongan Syiah telah mengkritik hadith yang terdapat di dalam kitab tersebut, antaranya adalah hadith berkenaan wanita pendek akal. Oleh yang demikian, penulisan ini adalah bertujuan untuk menyangkal tuduhan yang telah diberikan oleh golongan Syiah terhadap hadith ini, yang telah memberi kesan secara tidak langsung terhadap kefahaman hadith tersebut. Bagi mencapai tujuan tersebut, kajian ini mengaplikasikan kaedah penyelidikan kualitatif dengan menganalisis dokumen-dokumen yang berkaitan dan seterusnya menganalisis data-data tersebut berdasarkan kaedah induktif dan deduktif. Hasil kajian ini, mendapat golongan Syiah mempunyai kefahaman yang salah terhadap hadith ini secara umumnya dan kefahaman yang salah terhadap kesamarataan penciptaan lelaki dan wanita. Justeru, kajian ini mempunyai kepentingan yang tersendiri kerana dapat menjelaskan kecelaruan golongan Syiah dalam memahami teks hadith. Selain itu juga, dapat menjelaskan beberapa perbezaan antara akal wanita dan akal lelaki.

Sahih al-Bukhari is a book of hadith which compiles authentic hadiths. Hence, it reigns supreme to other books of hadiths. Nevertheless, the Shi’ite have criticized several hadiths contained within, among which is a hadith describing the short-sightedness of women. This writing therefore aims to refute their allegation on this hadith which has indirectly affected the comprehension of the said hadith. To achieve the objective, this study applies a qualitative research method by way of analysing relevant documents and thereafter analysing the data collected based on inductive and deductive methods. The study finds that the Shi’ite have a wrong understanding generally and wrong comprehension on equal creation of man and woman. As such, this study is of significance as it can enlighten their confusion in understanding the texts of hadith, in addition to elaborating the differences between the intellect of women to that of men.

Published

2022-06-30