Kajian Terhadap Keseimbangan Kerja dan Kehidupan Kalangan Tenaga Akademik Wanita di Politeknik [A Study of the Work-Life Balance among the Female Academics at Polytechnics]

Authors

  • Nazli Hulwany Abdullah Politeknik Hulu Terengganu
  • Noraida Ismail Politeknik Kota Bharu
  • Norhazimah Ismail Politeknik Kota Bharu

Keywords:

work-life balance, female, academics

Abstract

Keseimbangan kerja dan kehidupan adalah keadaan dimana seseorang individu mampu untuk mengatur dan membahagikan masa diantara tanggung jawab terhadap kerjaya dan tanggung jawab terhadap keluarga sehingga tidak berlakunya konflik antara kedua-duanya. Penglibatan golongan wanita yang memegang pelbagai jawatan penting terutama dalam sektor akademik untuk pembangunan modal insan memang tidak dapat dinafikan. Peranan berganda ‘dual role’ yang dibawa oleh ahli akademik wanita sebagai ibu dan wanita kerjaya menuntut komitmen yang tinggi bagi memastikan keseimbangan antara kerja dan kehidupan. Faktor beban kerja adalah salah satu faktor yang boleh mempengaruhi keseimbangan kerja dan keluarga. Tekanan kerja yang dialami oleh wanita yang bekerja dalam melaksanakan tanggungjawab ini sangat besar yang boleh mempengaruhi kualiti masa bersama keluarga. Ketidakseimbangan antara kerja dan kehidupan boleh memberi pelbagai kesan yang negatif. Objektif utama kajian ini adalah untuk melihat kesan beban kerja dan kepuasan kerja berhubung dengan keseimbangan hidup kerja dalam kalangan tenaga akademik wanita di politeknik. Data dikumpulkan menggunakan satu set soal selidik yang dirumuskan oleh pengkaji berdasarkan sumber yang dikenal pasti dari kajian yang lepas. Seramai 162 orang responden telah dipilih sebagai sampel dalam kalangan tenaga akademik wanita di Politeknik Kota Bharu dan Politeknik Hulu Terengganu. Analisis data menunjukkan bahawa beban kerja mempunyai hubungan yang signifikan dengan keseimbangan kerja dan kehidupan tetapi secara sederhana. Manakala faktor kepuasan kerja menunjukkan hubungan yang signifikan yang tinggi mempengaruhi tenaga akademik wanita untuk terus kekal dan menyeimbangkan antara tanggung jawab terhadap kerja dan kehidupan keluarga. Kesimpulannya dapat dikatakan bahawa dalam mengenal pasti keseimbangan kehidupan kerja dalam kalangan tenaga akademik wanita di politeknik ianya lebih dipengaruhi oleh faktor kepuasan kerja berbanding faktor beban kerja. Ini bermaksud bahawa pekerja masih dapat menangani beban kerja dalam keseimbangan dalam kehidupan mereka selagi ada kepuasan kerja dalam kerjaya mereka. Pihak pengurusan juga diharap dapat memberi perhatian dan sokongan dalam isu ini agar tenaga akademik wanita dapat mengoptimumkan kemampuan diri dalam kerjaya dan juga mencapai keseimbangan dalam kehidupan berkeluarga.

Work and life balance is a situation where an individual is able to organize and divide the time between career responsibilities and family responsibilities so that there is no conflict between work and family life. The involvement of women who hold various important positions, especially in the academic sector for human capital development is undeniable. The ‘dual role’ role played by female academics as mothers and career women demands a high level of commitment to ensure a balance between work and life. Workload factor is one of the factors that can affect work and family balance. The work stress experienced by working women in carrying out these responsibilities is enormous which can affect the quality of time with family. Imbalance between work and life can have a variety of negative effects. The main objective of this study is to look at the impact of workload and job satisfaction in relation to work life balance among female academic personnel in polytechnics. Data were collected using a set of questionnaires formulated by the researcher based on sources identified from previous studies. A total of 162 respondents were selected as a sample among female academics at Politeknik Kota Bharu and Politeknik Hulu Terengganu. Data analysis showed that workload had a moderately significant relationship in work and life balance. While the job satisfaction factor shows a high significant relationship influencing the female academic force to continue to remain and balance between responsibilities for work and family life. In conclusion, it can be said that in identifying the balance of work life among female academics in polytechnics it is more influenced by the factor of job satisfaction than the factor of workload. This means that employees can still deal with workload in balance in their lives as long as there is job satisfaction in their careers. The management is also expected to provide attention and support in this issue so that women academics can optimize their ability in career and at the same time achieve balance in family life.

Published

2021-02-15