Bagaimana Tamadun Islam Berinteraksi dengan Tamadun India? [How Was The Interaction Between The Islamic and Indian Civilizations?]

Authors

  • Nor Azlina Sidek Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Roziah Sidik @ Mat Sidek Universiti Kebangsaan Malaysia

Keywords:

Interaction between civilizations, Islamic Civilization, Indian Civilization.

Abstract

Tamadun Islam berinteraksi dengan pelbagai tamadun lain, termasuk tamadun Greek, tamadun Cina, tamadun Parsi dan juga tamadun India. Setiap interaksi yang berlaku antara tamadun Islam dengan pelbagai tamadun lain akan menggunakan kaedah interaksi yang tersendiri. Namun kaedah itu perlu dilihat semula selaras dengan teori yang dikemukakan oleh Kuzyk dan Yakovets berkaitan interaksi antara tamadun. Artikel ini menganalisis kaedah interaksi tersebut dan mengaitkannya dengan teori interaksi yang dibangunkan oleh Kuzyk dan Yakovets. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kualitatif menerusi kaedah analisis dokumen dan kajian sejarah. Hasil kajian mendapati bahawa interaksi antara tamadun Islam dengan tamadun India berlaku menerusi empat bentuk. Pertama, ia berlaku menerusi konflik dalam bentuk ketenteraan. Kedua, ia berlaku menerusi kerjasama dalam bentuk sosio budaya. Ketiga, ia berlaku menerusi perkongsian dalam bentuk sosio budaya. Keempat, ia berlaku menerusi dialog dalam bentuk sosio budaya.

The Islamic civilization interacted with various other civilizations, including the Greek, Chinese, Persian and Indian  civilizations. Each interaction used its own method of interplay. However, these methods need to be re-visited in line with the civilizational theory by Kuzyk and Yakovets relating to interaction between civilizations. This article analyzes these interaction methods and relates them to the theory developed by Kuzyk dan Yakovets. This research adopts a qualitative research approach using document analysis and historical study methods.  Research results find that interaction between the Islamic and Indian civilizations  occurred in four forms: military conflict, socio-cultural collaboration, socio-cultural sharing or partnership and socio-cultural dialogue.

Published

2020-12-08