Cabaran dan Penyelesaian Dakwah di Majlis Ilmu dan Amal al-Burdah Baa al-Khalisah, Bengkalis [The Limitations and Strategies to Overcome on Da’wah Activities on Islamic Organization of al-Burdah Baa Khalish, Bengkalis]

Authors

  • Affan Zahidi Azan Akbar Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Khazri Osman Universiti Kebangsaan Malaysia

Keywords:

Da’wah limitations, Islamic da’wah, Majlis Ta’lim, Knowledge Gathering

Abstract

Kajian ini meneliti cabaran dan penyelesaian daripada majlis ilmu dan amal Al-Burdah Baa Khalish sebagai salah satu media dakwah di Kabupaten Bengkalis. Kajian bertujuan untuk meneliti bentuk aktiviti penyebaran dakwah Islam dan cabaran yang dihadapi era globalisasi. Kajian kualitatif ini menggunakan metode purposive sampling, yang dibatasi kepada usaha mengungkapkan keadaan khusus pada suatu permasalahan dengan peserta kajian yang disesuaikan dengan objektif kajian supaya memberikan maklumat relevan yang berterkaitan dengan objek kajian. Dari hasil penelitian, kegiatan dakwah yang dilaksanakan oleh majlis ilmu dan amal Al-Burdah Baa Khalish ini berkembang dengan baik, dari awal mula pembentukan hingga dewasa ini. Kegiatan majlis ilmu dan amal yang diterapkan juga berkembang dengan aktiviti-aktiviti yang telah tersusun dengan baik. Adapun cabaran yang terungkap dalam kajian ini tidak merupakan cabaran yang berat. Dari temu bual mendalam diketahui bahawa cabaran dari luar majlis antara lain adalah mengenai penerimaan masyarakat terhadap kegiatan yang dilakukan, sedangkan cabaran dari dalam majlis adalah merupakan cabaran wajar dari suatu organisasi seperti tingkat kefahaman jamaah yang bermacam-macam. Dalam usaha mengatasi cabaran-cabaran yang ada di majlis ilmu dan amal Al Burdah Baa Khalish ini mempamerkan sikap istiqomah dan berserah diri kepada Allah dalam melaksanakan dakwah islam.

This research discussed about the limitations and strategies to overcome on da’wah activities on Islamic organization of Al-Burdah Baa Khalish, one of the da’wah center in Bengkalis regency, the province of Riau. This study aims to assess the activities on delivering of Islamic knowledge and obstacles that may happened in present globalization era. This study was conducted using qualitative approach with purposive sampling, where the informants were chosen limited to acknowledged only on one specialization in order to fit relevant information. Based on the results from this study, it is found that the da’wah activities that has been done at Al-Burdah Baa Khalish are going well since the establishments to the present time. Over the time, the schedules of activities were set and run accordingly. Some issues were identified during the key informant interview’s discussions; however, there were no grand issues were identified. During the discussion from key informant interview, the informants explained that the limitation are came from inside and outside of the organization. The limitation from outside of organization are related to the acceptance of the society regarding the activities held in the organization, meanwhile limitation from inside of the organization happened is common issues of an organization may face, namely the various conditions and problems of the people engaged in the organization. To overcome those limitations happened in the organization, rulers of Al-Burdah Baa Khalish are using smooth approaches and prioritize istiqomah attitude and come back and ask help from Allah during delivering da’wah.

Published

2020-12-06