Sinkretisme Budaya dalam Kehidupan Baru Komuniti Mualaf [Cultural Syncretism in the New Life of the Mualaf Community]
Keywords:
Sinkretisme, Budaya, Melayu, Mualaf, AdatAbstract
Pertembungan norma-norma hidup dalam masyarakat melahirkan fenomena sinkretisme agama, pemikiran dan budaya. Sinkritisme budaya merupakan sesuatu yang lazim berlaku dalam kehidupan masyarakat di Alam Melayu. Dari perspektif hukum Islam, keharusan nilai-nilai sinkretisme boleh diaplikasi dalam kehidupan seseorang Muslim dengan syarat ia perlulah dibatasi dengan nilai-nilai syariat. Mualaf merupakan kelompok yang cuba menyesuaikan semula kehidupan baru berdasarkan norma-norma yang diketengahkan oleh Islam. Dalam masa yang sama komuniti ini perlu melestarikan budaya asal agar tidak dianggap ‘pengkhianat kepada bangsa’. Toleransi yang tinggi dan hubungan yang baik dengan komuniti Melayu menyebabkan berlakunya sinkretisme budaya dalam kehidupan baru komuniti Mualaf. Objektif kajian ini ialah melihat pola fenomena sinkrestisme budaya yang berlaku dalam kehidupan baharu komuniti Mualaf. Kaedah temubual dan pengalaman turut serta dilakukan kepada sekumpulan Mualaf Cina yang telah memeluk agama Islam di negeri Terengganu. Hasil kajian menunjukkan sinkretisme budaya berlaku dalam kehidupan komuniti ini khususnya dalam aspek-aspek yang berkait dengan adat budaya Melayu. Selain itu, pelaksanaan nilai-nilai budaya asal bercampur baur dengan unsur-unsur Islam. Kajian ini dilihat penting kerana tidak semua sinkretisme membawa kepada pembentukan budaya yang negatif. Dalam masa yang sama, proses penukaran agama tidakah menyebabkan segala bentuk budaya asal akan terhapus sepenuhnya.
The norms clash of life in society creates the phenomenon of syncretism in religious, thought and cultural. Cultural synchritism is very common among community in the Malay world. From the perspective of Islamic law, the necessity of syncretism values can be applied in the life of a Muslim on condition should be limited by Shari'a. The Mualaf is a group that attempts to re-adjust the new life based on the norms set forth by Islam. At the same time this community needs to preserve the original culture so they are not considered 'traitor to the nation’. High tolerance and good relationship with the Malay community reveal to the occurrence of cultural syncretism in the new life of the Mualaf community. The objective of this study is to look the phenomenon of cultural sinkrestism that takes place in the new life of the Mualaf community. Thi study uses interviews and participate activities in a group of Chinese Mualaf who had embraced Islam in the state of Terengganu. The findings show that cultural syncretism occurs in the life of this community especially in aspects related to Malay customs and the implementation of the cultural values of the original mixed with Islamic elements. This study is seen as important because not all syncretism leads to the formation of a negative culture. At the same time, the process of conversion of religion does not cause any form of original culture to be completely abolished.