Amanah: Produk Perancangan Harta Muslim di Wasiyyah Shoppe Berhad [Trust: Muslim Property Planning Products in Wasiyyah Shoppe Berhad]

Authors

  • Nur Liyana Izzati Mohd Saufi Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Noor Lizza Mohamed Said Universiti Kebangsaan Malaysia

Keywords:

Produk Amanah, Wasiyyah Shoppe Berhad, Wakalah bil Ujrah, Jua’lah

Abstract

Amanah adalah salah satu cabang daripada instrumen yang boleh diguna pakai oleh Muslim khususnya di dalam perancangan harta. Penawaran produk yang berlatar belakangkan instrumen amanah ini ditawarkan dengan pelantikan pemegang amanah oleh pemilik harta untuk menguruskan hartanya. Instrumen berasaskan amanah ini juga diguna pakai dalam industri perancangan dan pengurusan harta kepada Muslim yang berminat untuk melakukan perancangan harta. Wasiyyah Shoppe Berhad antara syarikat yang menawarkan produk perancangan harta yang berlandaskan amanah, justeru artikel ini ditulis untuk melihat bentuk produk amanah yang ditawarkan di Wasiyyah Shoppe. Selain itu, untuk melihat konsep amanah Islam yang diaplikasikan di dalam produk amanah yang ditawarkan syarikat ini. Berdasarkan kajian didapati produk amanah yang ditawarkan oleh Wasiyyah Shoppe ini berdasarkan akad wakalah bil ujrah dan jua’alah.

Nowadays, trust is one of the instruments used by Muslims in wealth management. Product offering based on this trust instrument is offered through the appointment of trustee by property owner to manage his property. This trust-based instrument is well known in the property planning and management industry for Muslim who is interested to do property planning using trust instrument. Wasiyyah Shoppe Berhad is one of the companies which offer trust-based products. Thus, this article is written to look at the form of trust-based products offered by Wasiyyah Shoppe and to what extent the product complies with the concept of trust in Islam. Based on analysis, trust-based products offered by Wasiyyah Shoppe Berhad are based on wakalah bil ujrah and Jua’alah.

Published

2020-08-23