Pembangunan Remaja Masjid Masa Kini: Satu Tinjauan di Masjid Daerah Kinta, Perak [Current Development of Mosque Youth: A Study at Daerah Kinta, Perak]

Authors

Keywords:

Masjid, Remaja, Biro Belia Masjid, Pengimarahan, Masjid Daerah Kinta

Abstract

Peranan masjid dalam Islam telah banyak dibincangkan. Namun, realiti masa kini memperlihatkan bahawa golongan remaja dan belia, yang merupakan aset terpenting bagi sebuah negara seakan-akan memisahkan diri dari masjid. Masjid pada masa kini hanya dilihat sebagai tempat untuk orang dewasa, warga tua dan pesara. Pemahaman seperti ini dalam masyarakat perlu diubah. Oleh kerana peranan masjid hari ini nampaknya disempitkan oleh kurangnya penglibatan golongan muda, anjakan paradigma yang berkesan perlu dilaksanakan. Kajian kualitatif ini mengkaji peranan empat masjid utama di Daerah Kinta Perak dalam menjalankan dan menyokong program dan aktiviti belia. Ia akan memfokuskan pada peranan yang dimainkan oleh jawatankuasa dan pentadbir masjid-masjid tersebut dalam usaha mereka mempermudah usaha pembangunan remaja dan belia. Kajian ini akan mengenal pasti kekuatan dan kelemahan pelbagai program dan aktiviti yang dianjurkan oleh masjid-masjid tersebut. Ia juga bertujuan untuk mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh pihak penganjur, agar penemuan kajian dapat memberikan cadangan penambahbaikan terhadap program untuk golongan remaja dan belia untuk masa depan. Kajian ini menyarankan bahawa pihak pengurusan masjid harus menetapkan garis panduan bagi penglibatan remaja dan menjadikan masjid sebagai institusi yang mesra remaja dan belia. Selain itu, kajian ini juga akan memberi perhatian terhadap insentif yang diterima oleh masjid-masjid berkenaan dan keberkesanan Biro Pemuda Masjid institusi tersebut. Sebagai kesimpulannya, kajian ini merumuskan bahawa mereka yang terlibat sebagai pentadbir masjid harus sentiasa bersifat kreatif dan inovatif untuk memastikan program pembangunan belia masjid dapat dipertingkatkan seiring dengan peredaran semasa agar dapat menarik minat golongan remaja dan belia untuk turut serta dalam program dan pada masa yang sama menyertai aktiviti ibadah. Memastikan program yang bersifat semasa dan terkini yang sesuai dengan usia dan keperluan remaja dan belia sangat penting dan ini dapat diusahakan melalui peranan masjid sebagai institusi suci dalam Islam.

The role of mosque in Islam has been widely discussed. However, today's reality sees teenagers and youths, who are the most important assets of a country seen as separating themselves from mosques. The mosque is seen only as a place for the adults, the elderly and retirees. This kind of understanding in society needs to be changed. As the role of the mosque today seems to be narrowed by the lack of youth involvement, the effective paradigm shift needs to be made. This qualitative study examines the roles of four main mosques in the Kinta Perak District in conducting and supporting youth programs and activities. It will focus on the roles played by those mosques’ committees and administrators in their efforts to facilitate the development of youth mosques. This study will identify the strengths and weaknesses of the various programs and activities organized by those mosques. It also aims to identify the problems faced by the organizers, so that the findings of the study can provide suggestions for improvements of the mosque's youth program in the future. This study suggests that the mosque management should establish a guideline for youth involvement and to make mosques as youth friendly institutions. Besides that, this study will also give attention at the incentives received by the mosques and the effectiveness of the Mosque Youth Bureau of those institutions. As a conclusion, this study suggest that those involved as the mosques’ administrations should be creative and innovative to ensure that the mosque's youth development program can be enhanced so that it can attract youths to participate in the programs and at the same time join the worship activities. Ensuring up-to-date programs which suit youths age and needs are extremely significant and this can be materialised through the role of mosques as sacred institutions in Islam.

Published

2020-09-05