Analisis Aktiviti Pengajian Keagamaan di Institusi Masjid-masjid Negeri Melaka [Analysis of Religious Studies Activities in institutions Mosques of Malacca]

Authors

  • Mohamamad Najib Md Norani
  • Wahyu Hidayat Abdullah

Keywords:

Mosque Religious Studies Institute, Alor Gajah District, Guru Takmir

Abstract

Pengajaran dan pembelajaran ilmu-ilmu Islam di institusi masjid telah wujud sejak di zaman Nabi Muhammad SAW dan para sahabat RA lagi. Di era kecemerlangan Islam, institusi masjid terus menjadi pusat pengajian ilmu-ilmu Islam dan penyebaran ilmu. Aktiviti keagamaan di institusi masjid-masjid negeri Melaka telah berkembang pesat pada hari ini sejak agama Islam bertapak lagi. Lebih (95%) institusi masjid-masjid di sini mempunyai tenaga pengajar dari kalangan guru-guru takmir yang bertauliah di samping itu juga kehadiran penceramah-penceramah dari luar negeri Melaka lebih merancakkan aktiviti keagamaan di negeri ini. Kertas kerja ini akan mengenal pasti aktiviti pengajian yang dijalankan di daerah Alor Gajah, Melaka. Dengan menggunakan analisis data kertas kerja ini turut menganalisis aktiviti pengajian yang utama telah dijalankan di institusi masjid di daerah ini. Dapat dirumuskan bahawa, pengajian keagamaan di institusi di daerah Alor Gajah dilaksanakan dengan tersusun dengan baik bagi meraikan masyarakat Islam di daerah ini.
Kata Kunci
Pengajian Keagamaan Institusi Masjid; Daerah Alor Gajah; Guru Takmir

Teaching and learning Islamic knowledge at the mosque has existed since the time of Prophet Muhammad and his companions. In the era of Islamic excellence, mosque continues to be a center of study Islamic knowledge and the dissemination of knowledge. Religious activities in mosques institutions Melaka has been growing rapidly in today since Islam a foothold again. More (95%) institutions mosques here have trainers from among teachers takmir certified in addition also the presence of speakers from abroad boost Melaka more religious activity in the country. This paper will identify the activities carried out in the area of study Alor Gajah, Melaka. By using data analysis, this paper also analyzes the main learning activities have been carried out in the mosque in this area. It can be concluded that, in the institution of religious learning in the Alor Gajah district implemented well organized to celebrate the Muslim community in this area.

Published

2020-03-22