Pujangga Melayu Karya Mohd. Affandi Hassan: Satu Perbincangan terhadap Resepsi Awal Penerbitannya sebagai Sebuah ‘Novel Tetralogi’ [Pujangga Melayu by Mohd. Affandi Hassan: A Preliminary Discussion on the Publishing reception as a 'Novel Tetralogy']
Keywords:
Pujangga Melayu, Novel Tetralogi, knowledge, Ideas, thoughtAbstract
Pujangga Melayu merupakan sebuah ‘novel tetralogi’ karya Mohd. Affandi Hassan yang menggabungkan empat buah novel yang terlebih dahulu diterbitkan secara berasingan, iaitu Jejak Warisan (1994), Citra Pujangga (1994), Tampang Sasterawan (1994) dan Wajah Pendeta (1996). Sebelum Pujangga Melayu terbit sebagai novel tetralogi, kehadiran empat buah novel yang diterbitkan secara berasingan itu telah mengundang beberapa kajian ilmiah yang meneliti novel-novel tersebut secara berasingan. Kajian-kajian ilmiah tersebut cenderung menanggapi Jejak Warisan (1994), Citra Pujangga (1994) dan Tampang Sasterawan (1994) sebagai sebuah novel ilmu yang dikatakan mengandungi idea dan pemikiran. Berdasarkan rumusan ini, perkara penting yang perlu ditekankan ialah hakikat bahawa kajian-kajian ilmiah tersebut sebenarnya meneliti novel-novel itu secara berasingan. Dengan meneliti novel-novel tersebut secara berasingan, hasil analisis serta kesimpulan yang diutarakan dalam kajian-kajian ilmiah tersebut pada asasnya adalah diasaskan pada skop cerita serta tempoh penceritaan yang terbatas, iaitu sekadar yang ditawarkan oleh novel-novel itu sendiri. Adalah jelas bahawa kajian-kajian ilmiah tersebut tidak menangani Pujangga Melayu sebagai sebuah novel tetralogi yang sebenarnya menghubungkan cerita antara keempat-empat novel dan sekali gus memperluas skop cerita serta tempoh penceritaannya. Hal ini dengan sendirinya menawarkan pengamatan yang menarik, terutamanya soal keupayaan Pujangga Melayu dalam mempertahankan kecenderungannya terhadap idea dan pemikiran, terutamanya dalam konteks kedudukannya sebagai sebuah novel tetralogi. Dalam konteks artikel ini, antara soalan penting yang wajar diberikan perhatian ialah apakah resepsi awal yang diterima oleh Pujangga Melayu setelah skop cerita serta tempoh penceritaan keempat-empat novel itu dirangkumkan di bawah sebuah judul yang sama? Lanjutan daripada persoalan tersebut, artikel ini diusahakan untuk membincangkan dan merumuskan resepsi awal terhadap novel Pujangga Melayu selepas penerbitannya sebagai sebuah novel tetralogi. Untuk itu, artikel ini akan memberikan tumpuan terhadap tiga kertas kerja yang dibentangkan dalam majlis Diskusi Buku: Pujangga Melayu oleh Mohd. Affandi Hassan. Artikel ini memilih untuk mengguna pakai kaedah Bacaan Rapi bagi menganalisis ketiga-tiga kertas kerja tersebut. Dengan itu, kajian ini merumuskan bahawa Pujangga Melayu berupaya dalam mempertahankan kecenderungannya terhadap idea dan pemikiran, terutamanya dalam konteks kedudukannya sebagai sebuah novel tetralogi.
Pujangga Melayu is a 'novel tetralogy' by Mohd. Affandi Hassan combining four novels were first published separately, the Jejak Warisan (1994), Citra Pujangga (1994), Tampang Sasterawan (1994) dan Wajah Pendeta (1996). Before the Pujangga Melayu published as a novel tetralogy, the presence of four novels published separately it has invited several scientific studies that examine the novels separately. Scientific studies tend to respond Jejak Warisan (1994), Citra Pujangga (1994) dan Tampang Sasterawan (1994) as a novel knowledge that is said to contain ideas and thoughts. Based on this formula, the important thing to emphasize is the fact that scientific studies are actually researching the novels individually. By researching the novels separately, the analysis and conclusions expressed in these scientific studies is essentially founded on the scope of the story and the telling of a limited duration, that is simply offered by the novels themselves. It is clear that scientific studies do not deal with the Pujangga Melayu as a novel tetralogy actually relates the story of four novels and thereby expand the scope and duration of story telling. This in itself offers an interesting observation, especially the question of the ability of Pujangga Melayu in defending his penchant for ideas and thinking, especially in the context of its position as a novel tetralogy. In the context of this article, the key questions that should be given attention is the beginning of the reception received by the Pujangga Melayu after the scope and duration of story telling of the four novels that are included under the same title? Further to this question, this article attempted to discuss and formulate the initial reception of the novel Pujangga Melayu after its publication as a novel tetralogy. Therefore, this article will focus on the three papers presented at the ceremony Book Discussion: Pujangga Melayu by Mohd. Affandi Hassan. This article has chosen to adopt intensive reading methods for analyzing the three paper. Thus, this study concluded that the Pujangga Melayu seeks to maintain the trend of ideas and thoughts, especially in the context of its position as a novel tetralog'.